Sunday, September 13, 2009

Taat Pada Kebijaksanaan

2:34. Dan apabila Kami berkata kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud kecuali Iblis. Ia enggan, dan ia sombong, dan ia menjadi antara orang-orang yang tidak percaya (kafir).

- siapa yang lebih bijak dan lebih tahu, maka Allah perintahkan makhluk-makhlukNya mentaati orang tersebut.

- hanya iblis dan seumpanya sahaja tidak tunduk kepada kebijaksanaan kerana mereka sombong kepada Allah yang memberi kebijaksanaan kepada sesiapa yang berusaha hendak jadi bijak.

Adam menjadi bijak bukan kerana dia hidup bermalas-malasan. Tetapi kerana ada inisiatifnya untuk belajar dengan Allah untuk mengetahui perihal kehidupan sehingga dia memiliki kebijaksanaan dan pengetahuan yang tidak terjangkau oleh malaikat.

Orang yang bijak, dia suka orang lain bijak sama kerana dia boleh belajar dengan banyak sumber. Tetapi orang yang bodoh, mereka dengki bila melihat ada orang lagi bijak daripadanya kerana nanti dia tidak boleh menipu-daya. Itulah yang dikatakan bodoh sombong.

Iblis jadi kafir hanya kerana sombong kepada kebijaksanaan Adam. Itu sahaja puncanya dia dimasukkan dalam golongan kafir. Jadi, jika ada manusia itu membazir hayatnya di dunia untuk sombong dengan kebijaksanaan seseorang manusia walaupun dia mengaku Islam, tetaplah mereka tergolong bersama-sama iblis.

Alangkah ruginya manusia yang sibuk berbalah-balah pasal ranting-ranting agama kononnya nak memastikan mereka lebih Islamik tetapi hidup dalam kebodohan dan sombong pada kebijaksanaan. Sebab hakikatnya mereka tiada bezanya dengan iblis yang dikatakan asalnya lebih banyak beribadat berbanding malaikat.

No comments:

Post a Comment