Friday, September 11, 2009

Belajar Untuk Hidup.


2:31. Dan Dia mengajar Adam nama-nama, kesemuanya, kemudian Dia mengemukakannya kepada para malaikat. Dia berkata, "Sekarang beritahu Aku nama-nama ini semua, jika kamu berkata benar."

- Allah mengajar manusia mengenal nama-nama (hakikatnya semua ilmu datang daripada Allah).

- Mengenal nama-nama tertentu bukan setakat menghafal, sebaliknya kena tahu membezakan sifat sesuatu nama-nama.

Dalam diri setiap manusia ada pembeza (Furqaan) untuk mengenal sesuatu benda atau perkara. Namun bergantung sejauh mana mati hatinya melihat.

Contohnya antara benang hitam dan benang putih, perbezaannya pada sifat warnanya. Manusia yang mampu membezakan baik-buruk sesuatu perkara adalah manusia yang terang hatinya kerana ada cahaya Allah seperti mana cahaya matahari membezakan benang hitam dan putih. Jika di dalam malam yang pekat, benang hitam dan putih tidak dapat dibezakan, begitulah hati yang kegelapan tidak dapat membezakan baik-buruk sesuatu perkara.

Jadilah insan yang terang mata hatinya agar mudah membezakan buruk-baik sesuatu perkara. Bila kita mudah mengenal beza buruk dan baik, maka mudah untuk membawa hala tuju hidup kita ke jalan yang lurus tanpa tersesat. Macam kita memandu kereta, bila kita tahu membezakan arah kiri dan kanan, maka kita mudah sampai ke destinasi tanpa tersesat.

No comments:

Post a Comment