Saturday, September 12, 2009

ALLAH YANG MENGAJAR

2:32. Mereka berkata, "Engkau disanjung! Kami tidak ada pengetahuan melainkan apa yang Engkau telah mengajar kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Mengetahui, Yang Bijaksana."

- Sesuatu ilmu pengetahuan yang sampai kepada sesuatu makhluk, diajar oleh Allah.

- Atas Kuasa Allah mengajar sesiapa yang Dia kehendaki sesuai dengan kesanggupan makhluk-makhluk itu untuk memikul ilmu Allah.

Ramai manusia tidak sedar, yang memberi petunjuk (ilham) sehingga mereka mampu mengenal beza sesuatu perkara adalah Allah. Oleh kerana mereka belajar dari seseorang cikgu, maka manusia itu anggap cikgu itulah yang mengajar. Hakikatnya cikgu itu hanya tukang sampaikan maklumat. Yang mengizinkan seseorang manusia itu faham maklumat yang disampaikan adalah urusan Allah. Sebab itulah ada manusia mudah capai kefahaman dan ada manusia yang susah nak faham biarpun belajar daripada cikgu yang sama.

Semua makhluk Allah belajar dengan Allah. Malaikat pun sentiasa belajar dengan Allah. Oleh kerana alam semesta ini berkembang, pastilah ilmu yang Allah ajar pada makhluk-makhlukNya pun berkembang. Sebab itulah kita lihat, ilmu yang manusia miliki semakin berkembang dengan terciptanya teknologi yang tidak pernah terfikir sebelum ini.

Kita tidak mampu menjangka apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Bagaimana tahap ilmu dan teknologi yang mampu dicapai oleh manusia. Ini kerana tahap pemikiran manusia akan sentiasa berkembang selagi ada manusia yang bersemangat untuk belajar dengan Allah.

Kita tidak akan mampu mengetahui sesuatu perkara melainkan apa yang telah Allah ajar. Oleh itu hidup kita perlulah sentiasa mengharapkan tunjuk ajar Allah. Barulah kita akan hidup selari dengan apa yang Allah tetapkan.

No comments:

Post a Comment