Saturday, September 12, 2009

Memahami Cinta.

Memahami erti cinta sebenarnya adalah cara terbaik untuk mengenal Allah dan mengenal apa erti perjuangan hidup yang sebenar.

Cinta itu seumpama api. Jika digunakan pada cara yang betul, ia mampu memberi manfaat yang besar, bukan pada diri seseorang manusia malah kepada masyarakat. Tetapi jika di luar kawalan, maka ia akan bertukar menjadi nafsu yang membawa kehancuran.

Cinta yang dikawal kepanasannya samalah seperti kita mengawal api dapur agar masakan tidak hangus dan tidak menjadi hitam. Api dapur perlu dikawal agar mencapai tahap kematangan yang sesuai bagi sesuatu masakan (tidak terlalu mentah dan tidak terlalu hangus). Macam itulah cinta perlu dikawal kehangatannya agar mencapai tahap kematangan yang sesuai. Barulah hasil cinta itu dapat dinikmati dengan enak seperti masakan yang dimasak dengan kawalan api yang betul.

Kehidupan kita di dunia ini seumpama mengawal api cinta. Jangan dipadamkan api itu yang menyebabkan hati kita keras membatu atau jangan dibesarkan api cinta itu sehingga hangus diri terbakar oleh nafsu. Gunakan kebijaksanaan masing-masing mengawal api cinta agar kita semakin matang menempuh kehidupan.

No comments:

Post a Comment