Monday, September 14, 2009

Kenapa Iblis Membangkang?

15.32. Allah berfirman: "Hai iblis, apa sebabnya kamu tidak bersama-sama mereka yang sujud itu?"

15.33. Berkata Iblis: "Aku sekali-kali tidak akan sujud kepada manusia yang Engkau telah menciptakannya dari tanah liat kering dari lumpur hitam yang diberi bentuk.


38.75. Allah berfirman: "Hai iblis, apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Ku-ciptakan dengan kedua tangan-Ku. Apakah kamu menyombongkan diri ataukah kamu termasuk orang-orang yang tinggi?."

38.76. Iblis berkata: "Aku lebih baik daripadanya, karena Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah."


17.61. Dan, tatkala Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu semua kepada Adam", lalu mereka sujud kecuali iblis. Dia (iblis) berkata: "Apakah aku akan sujud kepada orang yang Engkau ciptakan dari tanah?"


7.12. Allah berfirman: "Apakah yang menghalangimu untuk bersujud di waktu Aku menyuruhmu?" Menjawab iblis "Aku lebih baik daripadanya: Engkau ciptakan aku dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah."


- iblis membangkang disuruh taat pada Adam kerana merasakan dirinya lebih baik daripada Adam.

- iblis hanya gunakan sangkaan nafsunya dengan menganggap diciptakan daripada api itu lebih baik daripada tanah.


Orang yang berbangga diri, selalu menganggap apa yang ada pada dirinya untuk bermegah dan memandang hina orang lain. Bangga diri inilah punca iblis membantah suruhan Allah. Dia tidak mahu mengalah dengan Adam sedangkan Adam dilebihkan kerana dia memiliki lebih banyak pengetahuan berbanding para malaikat.


Manusia yang gagal mengawal dirinya daripada berbangga diri akan jadi orang yang bongkak dan sombong dengan ayat-ayat Allah. Mereka tidak akan percaya kepada ayat-ayat Allah akibat pintu hatinya telah tertutup dan tidak mampu menilai buruk-baik sesuatu perkara lagi. Itulah hati yang kegelapan.

No comments:

Post a Comment