Friday, September 18, 2009

Kembali Kepada Fitrah

30.30. Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui,

- agama Allah yang lurus adalah menurut fitrah Allah menciptakan manusia
- fitrah itu terus kekal.

Oleh kerana itu, ia boleh dijadikan kayu pengukur sejauh mana kebenaran sesuatu ajaran agama. Ajaran yang lari daripada fitrah itu bukan lagi dikira agama Allah.

Ada manusia menyempitkan agama untuk bermegah-megahan kononnya dengan mengikut sesuatu cara, mereka itulah Islam. Walhal apa yang mereka tetapkan itu menyebabkan agama Islam kelihatan berunsur Arab (kerana mereka nampak Islam itu pada lahiriah Nabi Muhammad seorang yang berbangsa Arab).

Sedangkan bangsa-bangsa lain pun Allah cipta menurut fitrah juga. Maka apakah menjadi kesalahan untuk beragama Islam dengan mengikut fitrah sesuatu bangsa yang mempunyai bahasa dan budaya yang tersendiri?

Yang baik dan benar itu, datangnya daripada Allah. Maka ambillah yang terbaik itu tanpa mengira dari kaum, puak, bangsa atau negara mana sekali pun kebenaran itu didatangkan.

No comments:

Post a Comment