Saturday, September 12, 2009

Allah Mengetahui Yang Ghaib

2:33. Dia berkata, "Wahai Adam, beritahu mereka nama-namanya", maka setelah dia memberitahu mereka nama-namanya, Dia berkata, "Tidakkah Aku mengatakan kepada kamu bahawa Aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib di langit dan bumi, dan Aku mengetahui apa yang kamu menampakkan dan apa yang kamu menyembunyikan?"

- Allah lebih mengetahui perkara-perkara ghaib di langit dan bumi.
- Allah nampak apa yang makhlukNya nampak dan apa yang makhlukNya sembunyikan.

Ilham-ilham yang tidak pernah terfikir oleh mana-mana manusia itulah menunjukkan yang Allah Memiliki ilmu yang luas yang manusia tidak nampak (ghaib) tentang hakikatnya.

Oleh itu jangan cepat menolak sesuatu ilmu yang disampaikan oleh orang lain. Barangkali orang itu telah diajar oleh Allah yang belum pernah diajar kepada mana-mana manusia lain.

Allah nampak apa yang tersembunyi dalam hati manusia. Perasaan ego, dengki, dendam dan benci yang tersemat dalam hati semuanya Allah tahu. Tetapi ada manusia yang tidak yakin Allah nampak itu semua sehingga mereka tidak takut apa yang mereka sembunyikan dalam hati itu akan dibalasi.

Allah akan cabut kebahagiaan hidup dalam orang yang berpenyakit hati itu sehingga mereka merasakan kehidupan yang resah, panas, takut dan tidak tenang jiwa. Itulah balasan kepada kaum yang berdusta dengan ego atas anutan agamanya.


No comments:

Post a Comment