Wednesday, October 21, 2009

Belajar Menerima Perbezaan

39:17. Orang-orang yang menjauhi daripada menyembah Thagut, dan berkesesalan kepada Allah, bagi mereka berita gembira. Maka kamu berilah berita gembira kepada hamba-hamba-Ku,

39:18. Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda.

Iblis adalah makhluk yang tidak boleh menerima perbezaan. Apabila Allah ciptakan Adam daripada tanah, iblis merasa dengki terhadap Adam kerana merasakan dirinya yang diciptakan daripada api itu lebih baik.

Dengan belajar menerima perbezaan, manusia akan hidup berharmoni dan menjauhi kepuakan serta perpecahan. Sebab itu Allah mengajar manusia agar mendengar ucapan, kemudian pilihlah yang paling baik. Bukannya bila berbeza pendapat, terus menghukum orang lain tidak betul atau terpesong.

Umat Islam sekarang menjadi golongan yang suka berpecah-belah kerana mereka tidak boleh menerima perbezaan pendapat terutama dalam ajaran nenek moyang yang mereka terima. Asal sahaja berbeza pendapat, terus berpuak-puak dan menghukum orang lain kafir. Macam manalah umat Islam nak bersatu dan menjadi maju?

Pedoman Al Quran yang banyak dan berguna itu bukannya mereka nak ikut, perangai iblis yang tidak boleh menerima perbezaan itu juga yang mereka taati. Apakah mereka sedang menuju jalan ke neraka?

No comments:

Post a Comment